Skargi i wnioski
Skargi i wnioski
Prawo do złożenia skargi lub wniosku
W myśl art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej każdy ma prawo składać (…) wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania (…) wniosków i skarg określa ustawa (przepisy prawne wskazane poniżej).
Organ właściwy
Prezes Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu jako organ posiadający bezpośredni nadzór nad działalnością Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu rozpoznaje skargi i wnioski dotyczące działalności tego Sądu.
Prezes Naczelnego Sądu we Wrocławiu jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności:
- Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu jako organ wyższego stopnia
- Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu
Wydział Informacji Sądowej
W Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym we Wrocławiu zadania w zakresie prowadzenia spraw skarg i wniosków wykonuje Wydział Informacji Sądowej, którego pracami kieruje Przewodniczący Wydziału – Menu BIP zakładka: Struktura organizacyjna/Wydział Informacji Sądowej
Forma i sposób wniesienia skargi/ wniosku
Skargi i wnioski mogą być wnoszone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu
na piśmie:
- w Biurze Podawczym (parter budynku Sądu)
- za pośrednictwem poczty na adres: ul. Świętego Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław
- pocztą elektroniczną na adres: informacja@wroclaw.wsa.gov.pl
- za pośrednictwem platformy ePUAP - Menu BIP zakładka: e-Sąd/ e-PUAP - Elektroniczna skrzynka podawcza
- w formie ustanej do protokołu- w Sekretariacie Wydziału Informacji Sądowej WSA we Wrocławiu (I piętro budynku Sądu, pokój 102A)
Podmiot uprawniony
Każdy podmiot może składać skargi i wnioski w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Skarga lub wniosek może pochodzić z przesłanej przez redakcję publikacji.
Przedmiot skargi
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez sąd administracyjny
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników sądu administracyjnego
- naruszenie praworządności
- naruszenie interesów skarżących
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw
- sposób załatwienia wniosku skierowanego do sądu administracyjnego
- niezałatwienie w terminie wniosku skierowanego do sądu administracyjnego
Przedmiot wniosku
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności:
- sprawy ulepszenia organizacji sądu administracyjnego
- wzmocnienia praworządności
- usprawnienia pracy sądu i zapobiegania nadużyciom
- ochrony własności
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Elementy skargi/wniosku
- data pisma
- imię i nazwisko (nazwa) i adres (ew. e-mail) skarżącego lub wnioskodawcy
- zwięzła treść skargi lub wniosku
- w razie potrzeby sygnatura sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Kwalifikowanie pisma według treści
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Termin i sposób załatwienia skargi/wniosku
- Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
- O sposobie załatwienia skargi/wniosku zawiadamia się skarżącego/wnioskodawcę.
- Jeżeli skarga lub wniosek wynika z treści przesłanej przez redakcję opublikowanej wiadomości, o wyniku rozpatrzenia skargi lub wniosku zawiadamia się redakcję
- Jeżeli ze względu na treść skargi trudno ustalić jej zakres przedmiotowy, a w szczególności sprawy, której dotyczy, prezes sądu administracyjnego wzywa skarżącego do uzupełnienia skargi w terminie 7 dni wraz z pouczeniem, że w przypadku braku dochowania terminu skarga pozostanie bez rozpatrzenia
- Jeżeli treść skargi wymaga zbadania – wyjaśnienia okoliczności podniesionych w skardze, prezes sądu administracyjnego ma prawo żądać akt sprawy, w której wniesiono skargę, wyjaśnień i informacji od konkretnych osób
Przedłużenie terminu załatwienia skargi/wniosku
- O każdym przypadku niezałatwienia skargi w terminie (nawet z przyczyn niezależnych od sądu) sąd administracyjny jest obowiązany zawiadomić skarżącego, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
- W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie sąd administracyjny zawiadamia wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Skargi nie podlegające rozpatrzeniu
Nie podlegają rozpatrzeniu skargi:
- w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu administracyjnego, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
- w odniesieniu do których skarżący nie uzupełnił braków skargi we wskazanym terminie
- dotyczące sposobu załatwienia petycji przez sąd administracyjny
Uwaga!
Jeśli z treści skargi wynika, że skarga dotyczy czynności sądu administracyjnego podlegającej zaskarżeniu w toku instancji, wówczas prezes sądu administracyjnego przekazuje ją do akt sprawy – uznaje pismo za środek zaskarżenia podlegający rozpoznaniu w toku instancji.
Jeśli natomiast z treści skargi wynika, że dotyczy ona czynności jeszcze niedokonanych, wówczas taką skargę traktuje się jako pismo procesowe i niezwłocznie przekazuje do akt sprawy.
Skargi/wnioski pozostawiane bez rozpoznania
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.
Niewłaściowść sądu administracyjnego
- Jeżeli sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpatrzenia skargi przekazuje ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, właściwemu organowi albo wskazuje mu właściwy organ. O przekazaniu skargi zawiadamia skarżącego.
- Jeżeli sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpatrzenia wniosku przekazuje go w ciągu siedmiu dni właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku sąd administracyjny zawiadamia wnioskodawcę.
- Jeżeli skarga lub wniosek podlega rozpatrzeniu przez sąd administracyjny oraz inne organy, sąd administracyjny rozpatruje je w zakresie należącym do jego właściwości, a w pozostałej części przekazuje niezwłocznie właściwemu organowi, przesyłając kopię skargi lub wniosku. O przekazaniu skargi/ wniosku sąd administracyjny zawiadamia skarżącego./ wnioskodawcę.
Ponowienie bezzasadnej skargi
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – sąd administracyjny może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych w ramach rozpatrywania skarg-wniosków-petycji znajduje się w MENU BIP w zakładce: RODO
------
Niniejszy dokument ma charakter wyłącznie informacyjny.
Szczegółowe rozwiązania prawne zawarte są w:
- art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Konstytucja)
- art. 29 § 1 i art. 49 ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Ustawy/Prawo o ustroju sądów administracyjnych)
- § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - Regulamin wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Rozporządzenia/ Regulamin wewnętrznego urzędowania WSA)
- art. 41a – art. 41e ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Ustawy/Prawo o ustroju sądów powszechnych)
- przepisach rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (MAENU BIP zakładka: Akty prawne/Rozporządzenia/ Skargi i wnioski)
- przepisach Działu VIII Skargi i wnioski ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego - w zakresie nieuregulowanym wyżej wskazanymi przepisami (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Ustawy/Kodeks postępowania administracyjnego)
- przepisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków- w zakresie nieuregulowanym wyżej wskazanymi przepisami (MENU BIP zakładka: Akty prawne/Rozporządzenia/Organizacja skarg i wniosków)
- art. 13 ust. 2 ustawy o petycjach (MENU BIP zakładka: Ustawy/ Ustawa o petycjach).