- Menu BIP
- Prasa- media
- Komunikaty prasowe
- Wydział IV
Wydział IV
Komunikat nr 3/XI/2024 z dnia 12 listopada 2024 r.
Wyrok z dnia 26 września 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 284/24 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: Z pozycji celu art. 93 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4 stawy z 6 IV 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145, z późn. zm.), istotne jest, czy policjant in concreto korzysta z transportu zbiorowego, zorganizowanego faktycznie na zasadzie regularności i powszechnej (publicznej) dostępności. To zaś, czy wykonywany rodzaj przewozu mieści się w granicach zezwolenia przysługującego konkretnemu przewoźnikowi drogowemu, leży w gestii organu koncesyjnego (tu: starosty właściwego dla siedziby przedsiębiorcy), upoważnionego do kontroli prowadzonej działalności gospodarczej, a nie w gestii komendanta Policji rozpatrującego wniosek policjanta o zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby.
Link: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6216034CF1
Komunikat nr 2/XI/2024 z dnia 12 listopada 2024 r.
Wyrok z dnia 12 września 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 113/24 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: Pozwolenie na budowę i pozwolenie konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bowiem udzielają one skarżącej jedynie "prawa" do przeprowadzenia określonych robót budowlanych, natomiast nie nakładają na nią takiego "obowiązku". Skarżąca, jako inwestor, może więc na podstawie pozwolenia na budowę przeprowadzić roboty budowalne, jednak nie ma takiego obowiązku. Obowiązek ten wynika natomiast z nakazu konserwatorskiego.
Link: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F919927566
Komunikat nr 1/XI/2024 z dnia 12 listopada 2024 r.
Wyrok z dnia 12 czerwca 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 648/23 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: 1. Orzekając w przedmiocie wniosku o przyznanie odstępstwa od zamrożenia funduszy i zasobów gospodarczych na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. U. UE L 78/6 dalej: rozporządzenie nr 269/2014) właściwy organ nie działa w granicach uznania, lecz zobowiązany jest wykonywać swe kompetencje z poszanowaniem praw przewidzianych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
2. Postępowanie w sprawie odstępstw od stosowania środków ograniczających (zamrażających) jest postępowaniem wnioskowym. Przesłanki odstępstwa określa rozporządzenie nr 269/2014, enumeratywnie wskazują na warunki jakie winny być spełnione aby środki zostały odmrożone. Z powyższego wynika, że wykazanie istnienia wskazanych okoliczności i właściwego ich udokumentowania spoczywa na wnioskodawcy.
Link: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6D792CC055
Komunikat nr 4/VI/2024 z dnia 24 czerwca 2024 r.
Wyrok z dnia 22 listopada 2023 r. sygn. akt IV SAB/Wr 257/23 (orzeczenie prawomocne)
Teza: Wydawana na podstawie § 9 pkt 3 decyzji nr 126/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 sierpnia 2019 r. w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy (Dz. U. poz. 159), zmienionej następnie decyzją nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. (Dz. U. poz. 280), opinia instytucji eksperckiej, stanowiąc obowiązkowy element procedury wymagań jakościowych w systemie zapewnienia jakości SPW, nie jest dokumentem wewnętrznym, bowiem jest skierowana do innego podmiotu i stanowi ucieleśnienie kompetencji (a zarazem realizacji obowiązku) poruczonej instytucji eksperckiej w ramach uregulowań przyjętych w decyzji nr 126/MON. Rzeczona opinia jest stanowiskiem instytucji eksperckiej podejmowanym w ramach kompetencji, na podstawie prawa i z tego powodu należy ją uznać za informację publiczną.
Komunikat nr 3/VI/2024 z dnia 24 czerwca 2024 r.
Wyrok z dnia 10 stycznia 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 301/23 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: Zasadniczo dla możliwości uznania budynku za zabytek nie ma istotnego znaczenia jego stan techniczny. W świetle art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.), zabytki podlegają opiece bez względu na stan zachowania.
Komunikat nr 2/VI/2024 z dnia 24 czerwca 2024 r.
Wyrok z dnia 7 lutego 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 375/23 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: Na urzędy i instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa albo zwalczania klęsk żywiołowych, likwidacji ich skutków oraz zarządzania kryzysowego. Organy w toku postępowania z art. 630 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2022 r. poz. 2305, ze zm.) nie mają uprawnienia do kwestionowania przydatności objętego wnioskiem pojazdu dla potrzeb wskazanej we wniosku jednostki organizacyjnej.
Komunikat nr 1/VI/2024 z dnia 24 czerwca 2024 r.
Wyrok z dnia 14 maja 2024 r. sygn. akt IV SA/Wr 708/23 (orzeczenie nieprawomocne)
Teza: Podmiot, któremu przysługują należności, o których stanowi art. 6 ust. 1 i art. 4 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2024 z dnia 17 marca 2014 r, w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz.Urz. UE L Nr 78 z dnia 17 marca 2014 r., str. 6, ze zm.), ma interes prawny w dochodzeniu zwolnienia zamrożonych środków w zakresie niezbędnym do uregulowania tych należności.
Komunikat nr 1/V/2023 z dnia 29 maja 2023 r.
Wyrok z dnia 26 stycznia 2023 r. IV SA/Wr 485/22 ( orzeczenie nieprawomocne)
Hasło tematyczne: Policja
Teza: Przepis art. 135n ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t. jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1882 ze zm.) nie daje organowi odwoławczemu uprawnień do wydania w istocie decyzji reformatoryjnej (w przeciwieństwie do art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a.). Skoro organ odwoławczy dostrzegł wady w opisie czynów, co do ich ram czasowych, to nie był uprawniony do dokonania zmiany we własnym zakresie i jednocześnie utrzymania w mocy orzeczenia pierwszoinstancyjnego.
Komunikat nr 2/V/2023 z dnia 29 maja 2023 r.
Wyrok z dnia 7 lutego 2023 r., IV SAB/Wr 895/22 (orzeczenie nieprawomocne)
Hasło tematyczne:
Teza: Pomimo wyznaczenia przez art. 112a ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2021 r., poz. 2354) szczególnego terminu rozpoznania sprawy, który biegnie od daty złożenia formalnie poprawnego wniosku, organ administracji nie jest zwolniony od obowiązku dokonania kontroli formalnej poprawności wniosku cudzoziemca w terminie ogólnym wynikającym z art. 35 k.p.a.
Komunikat nr 3/IV/2020: 28 września 2020 r.
Hasła tematyczne: pomoc społeczna, dokumenty obcojęzyczne
Wyrok z dnia 28 maja 2019 r. sygnatura akt IV SA/Wr 161/19 (prawomocny)
Teza: Fakt dokonywania kluczowych ustaleń dla sprawy, w oparciu o nieprzetłumaczone dokumenty obcojęzyczne pozostaje w sprzeczności z przepisami art.4 pkt 3 i art.5 ust.1 ustawy o języku polskim w zw. z art. 27 Konstytucji RP. Wynikający z powyższych przepisów wymóg dokonywania czynności urzędowych przez organ administracji publicznej w języku polskim jest realizowany poprzez dokonywanie tłumaczenia dokumentu obcojęzycznego.
W poniższym linku znajduje się dostęp do treści wyroku.
Komunikat nr 2/IV/2020: 28 września 2020 r.
Hasła tematyczne: pomoc społeczna, świadczenie pielęgnacyjne
Wyrok z dnia 25 lutego 2020 r., sygnatura akt IV SA/Wr 430/19 (nieprawomocny)
Teza: Przy uwzględnieniu kontekstu historycznego pojawienia się przepisu art.17 ust. 5 pkt 1 lit. a) dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, zdekodowanie w obecnych realiach znaczenia tegoż przepisu jako pozbawiającego w całości świadczenia pielęgnacyjnego opiekuna otrzymującego świadczenie emerytalne znacznie niższe, pozostaje w sprzeczności z wynikami wykładni systemowej, funkcjonalnej oraz wykładni prokonstytucyjnej (wykładni "przyjaznej" Konstytucji).
W poniższym linku znajduje się dostęp do treści wyroku.
Komunikat nr 1/IV/2020: 28 września 2020 r.
Hasła tematyczne: pomoc społeczna, postępowanie nadzwyczajne
Wyrok z dnia 6 lutego 2019 r., sygnatura akt IV SA/Wr 494/18 (prawomocny)
Teza: Zakwestionowania w trybie art. 154 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego ostateczna decyzja, na podstawie której żadna strona nie nabyła prawa, może być przedmiotem postępowania nadzwyczajnego w tym trybie pod warunkiem, że wszczęcie postępowania w tym trybie w celu weryfikacji treści prawomocnej decyzji nie będzie zmierzać do podważenia związania treścią prawomocnego wyroku oddalającego skargę w tej sprawie i wynikającą z powyższego wyroku oceną prawną w zakresie zgodności albo niezgodności z prawem kontrolowanej decyzji administracyjnej. W demokratycznym państwie prawnym organy władzy publicznej nie mogą wzajemnie podważać swoich orzeczeń.
W poniższym linku znajduje się dostęp do treści wyroku.
Komunikat Nr 1/IV/2019: dnia 14 grudnia 2019 r.
Hasła tematyczne: informacja publiczna
Sprawa ze skargi Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia na decyzję Stadionu Wrocław sp. z o. o. we Wrocławiu z dnia 26 sierpnia 2019 r. (bez numeru) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, zarejestrowana pod sygnaturą akt IV SA/Wr 389/19, została rozpoznana i zakończona wyrokiem z dnia 5 grudnia 2019 r. uchylającym zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia 22 lipca 2019 r. (bez numeru).